Webbinarieserie våren 2022

Medlemmar i Svensk Intresseförening för Tal och Språk hälsas välkomna till vårens kostnadsfria webbinarieserie:

tema FÖRSKOLA – Språkutveckling, språkutvecklande pedagogik & språklig sårbarhet

Under våren kommer moderator Barbro Bruce leda samtal mellan pedagoger från språkavdelningar på förskolor i Malmö och olika forskare och författare. Webbinarierna sker via Zoom.

Nedan ser du ett kalendarium för webbinarierna. Detaljerad information om medverkande vid respektive webbinarium kommer att presenteras här på webbplatsen efter hand. Med reservation för eventuella ändringar i programmet.

Anmäl dig till via formuläret längst ner på sidan. Maximalt antal deltagare är 100 per tillfälle. Zoom-länk skickas ut till anmälda deltagare ett par dagar innan respektive webbinarium. Om du inte redan är medlem, se vår medlemssida för information om medlemskap.


1. Språkutveckling genom digitalisering i förskolans undervisning

Innehåll: hur förskolans pedagoger kan använda digital teknik tillsammans med barnen med sikte på delaktighet, samspel, språk, literacy och kunskapsutveckling

När: torsdag 20 januari 2022, kl. 15-16

I panelen: Farzaneh Moinian, lektor i barn- och ungdomsvetenskap, Uppsala universitet, Julia Nordenlöw, förskollärare, Uppsala kommun samt förskollärare från språkavdelningarna, Malmö stad och Barbro Bruce, leg. logoped, docent i utbildningsvetenskap/specialpedagogik (moderator).


2. Lekresponsiv undervisning – lekgrupper i förskolan

Innehåll: hur förskolans pedagoger medvetet jobbar med lek och lekgrupper med fokus på språkutveckling, språkutvecklande pedagogik och språklig sårbarhet

När: torsdag 17 februari 2022, kl. 15-16


3. Många olika språk – transspråkande som pedagogisk möjlighet

Innehåll: hur förskolans pedagoger drar nytta av alla barns alla språk med fokus på kommunikation, språkutveckling och språklig sårbarhet

När: torsdag 24 mars 2022, kl. 15-16


4. Språklig sårbarhet bidrar till en språkligt tillgänglig undervisning

Innehåll: hur språkliga utmaningar automatiskt blir pedagogiska utmaningar med följd att undervisningen språkanpassas och tillgängliggörs – vilket i sin tur ökar barnens möjligheter till språklig delaktighet och språkutveckling

När: torsdag 28 april 2022, kl. 15-16


Anmäl dig här:

    Deltagare

    Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial