Språkliga utmaningar och en språkligt tillgänglig undervisning i alla ämnen och för ALLA (oavsett modersmål)
- Språklig tillgänglighet – hur kan undervisningen bli tillgänglig för elever som inte förstår om de inte säger något?
- Struktur och förutsägbarhet – eller variation? Ska alla lekitioner vara lika i upplägg?
- Språklig interaktion -hur kan man få alla att vara lika aktiva? Behöver vi tysta vissa för att vänta in andra?
- Taltid och tanketid – det kan vara svårt att tänka när det aldrig är tyst!
- Matematiken och självförtroendet – hur bygger vi vidare på något som inte finns?
- Ordförrådet – missar vi de vanliga orden när vi satsar på de ämnesspecifika begreppen?
- Modersmål och förförståelse:
Används det eleverna har i sina ”ryggsäckar” av språk och livserfarenheter?
Detta är några frågor som Barbro Bruce tillsammans med lärare på Byggprogrammet vid Söderslättsgymnasiet i Trelleborg och några av författarna i boken Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning (Studentlitteratur) kommer att samtala om.
Medverkande författare/forskare: Ulrika Ivarsson, Elin Jälmbrant, Maria Rubin och Cecilia Segerby.
Målet är att verksamma lärare och företrädare från högskola/universitet tillsammans ska bygga broar mellan praktik och teori.
Datum: 12 mars 2021 kl. 15-16 via Zoom
Anmälan görs till webmaster@.sits.nu senast den 9 mars klockan 18.00. Ange “Webbinarium 2”, samt ditt namn och mejladress.
Du som är medlem i SITS under 2021 deltar på alla våra webbinarier helt utan kostnad.
För att bli medlem betalar du 350 kr (150 kr för studenter och pensionärer) till Swish på nummer 1231235134 eller plusgiro 606380-4. Glöm inte att ange namn och e-postadress i meddelandefältet.
Välkommen!