Välkommen till kollegialt utbyte med tema flerspråkighet och språk-, läs-och skrivutveckling.
Är du speciallärare, specialpedagog, logoped eller arbetar med elevers språk-, läs- och skrivutveckling på annat sätt, till exempel i elevhälsan? Vill du träffa kollegor från olika skolor och från olika delar av landet som arbetar med liknande frågor och få möjlighet att utbyta erfarenheter? Nu bjuder SITS in dig till tematräff med kollegialt utbyte. Den första träffen har tema flerspråkighet och språk-, läs-och skrivutveckling.
Vi träffas via Zoom måndag 17/3 kl. 15-16.30.
Träffen läggs upp enligt följande:
- 20 min presentation ”Att läsa på svenska som sitt andraspråk”, Helén Egerhag, lektor i pedagogik på Linnéuniversitetet
- Några konkreta exempel från klassrummet, Ulrika Ivarsson, speciallärare, Umeå kommun
- Diskussion/kollegialt utbyte i breakout rooms
- Kort återsamling med hela gruppen
Du kan anmäla dig och vara med på träffen utan att förbereda dig. Om du vill kan du läsa texten nedan före träffen (OBS, inget tvång). Om du vill kan förbereda dig med frågor som du vill diskutera med kollegor. Du kan också bara komma till träffen och vara med och lyssna.
Anmäl dig senast 10/3 så skickar vi länken till dig dagen innan träffen.
Läs följande text som förberedelse inför träffen om du vill:
Egerhag, H., Fälth, L. (2024). Tidig läsutveckling på ett första- och ett andraspråk. I: Disa Bergnehr; Henrik Nilsson; Åsa Trulsson; Charlotte Silander (red.), Mångfaldens möten: Interkulturalitet, utbildning och lärande (pp. 177-192). Växjö: Linnaeus University Press