2025-02-14

I återklangen av våldet på Risbergska skolan i Örebro.
Kan de sköraste blombladen och de vacklande ljuslågorna ge tröst?
Vid de andra stod jag med min bukett av ljusrödrosa rosor på minnesplatsen vid Risbergska i Örebro i lördags den 8:e februari 2025. Jag satte mig ner och tände mitt ljus och öppnade min bukett, tog loss cellofanet, började ta loss varje enskild ros med dess ljusrödrosa färg och lade dem bland de andra ljusen och blommorna.
Tal, språk och kommunikation. Det är det som SITS arbetar för. Kärnförmågor som möjliggör att vi ser varann därute i samhället.
-Vad innebär att se varann?
-Vad innebär att bli erkänd?
-Vad innebär att bli synliggjord?
Nästan ingen kände den här personen som valde att göra detta. Hur kan det vara möjligt?
I erkännandet ser vi den andre. När ett barn växer upp ser dom vuxna och andra, kompisar och ledare, barnen där runtikring. Barnen som ska lära sig så mycket och som lär sig så fort. I varje steg framåt, finns det nån där, eller? Någon som ser dom?
Ingen visste vem den här personen var. Eller?
Någon måste ha känt dig. Din familj, din mamma och pappa, dina syskon, dina förskolekompisar, klasskompisar, lärare, fritidsledare, lärare uppåt i utbildningen, och andra personer som bör ha stöttat i många delar av ditt liv.
Tal, språk och kommunikation. Kärnförmågor för ett fungerande samhälle. Och i kommunikationen: medveten närvaro, se den andre, förstå den andra, vilja väl.
Alla undrade.
-Vad berodde detta på? Från att ha varit på ingens läppar till att vara på allas läppar. Stark symbolik.
Mycket händer just nu ute i världen. Vi behöver hålla om varandra. Vi behöver se varandra. Vi behöver vilja varandra väl.
Så mycket meningslöst våld. Och meningslösheten ligger i att människorna som har mist sina liv har fötts, har tagits hand om, har vårdats, har skrattats med och i sin tur har de fortsatt cirkeln. Så många timmar och så mycket tid. Och så mycket kärlek. Och omsorg.
All denna omsorg måste fortsätta nu och vi måste lyssna på dem som systematiskt kan bena isär vad det är som pågår. Filosofer, psykologer, lärare, logopeder, rektorer, alla andra yrkesgrupper som på något sätt arbetar med människor. Alla dessa behöver komma samman. Hålla varandra i händerna. Bilda nätverk. Svepa över samhället som ett finmaskigt kommunikationsnät. I alla avkrokar, på öppna platser.
Och här kommer SITS in! Jag hoppas du har upptäckt oss: Svensk Intresseförening för Tal och Språk.
2025 är här och vi kommer ha flera intressanta aktiviteter i år. Exempelvis tematräffar för professionella där syftet är att stötta alla de som jobbar ute i verksamheter med tal, språk och läs- och skrivinlärning. Dessa kommer bli jättespännande att följa! Ulrika i projektgruppen hälsar:
Välkommen till kollegialt utbyte med tema flerspråkighet och språk-, läs-och skrivutveckling.
Är du speciallärare, specialpedagog, logoped eller arbetar med elevers språk-, läs- och skrivutveckling på annat sätt, till exempel i elevhälsan? Vill du träffa kollegor från olika skolor och från olika delar av landet som arbetar med liknande frågor och få möjlighet att utbyta erfarenheter? Nu bjuder SITS in dig till tematräff med kollegialt utbyte. Den första träffen har tema flerspråkighet och språk-, läs-och skrivutveckling.
Vi träffas via teams måndag 17/3 kl. 15-16.30.
Vi hoppas på många fler medlemmar – på det viset blir vi ett starkt stöd för eleverna vi stöttar och för oss själva i vårt arbete med dem. Vi erbjuder högkvalitativt innehåll med det senaste inom tal, språk, och läs- och skrivinlärning.
Vi har flera intressanta artiklar på gång. En av de första kommer beröra neurobiologin bakom språkstörning och är skriven av en skolpsykolog i Västragötalandsregionen.
Jag önskar er en fin februari. Goda, trygga dagar på skolan och där ni befinner er, och fina sportlovsveckor. Och så ses vi framöver.
/Cecilia, ordförande i SITS