2022-08-15
Hej!
Låt mig lite försiktigt få störa så här i elfte timmen av sommarledighet eller begynnande jobbstart. Trots att sommarvädret här i Stockholm består börjar, åtminstone för min del, vardagen så sakteliga ta form. I veckan har styrelsen haft sitt första möte. Främst för att stämma av höstens kongress men också planera artiklar och andra aktiviteter.
Redan nu är det många som anmält sig årets kongress, de flesta kommer att närvara fysiskt men flera deltar digitalt. Samtliga utställarplaster är bokade vilket är glädjande eftersom det skapar ytterligare mervärde för de som är på plats.
I grundskolan kommer den här hösten ägnas tid till implementering av ändrade läro- och kursplaner. Under våren kikade jag och mina kollegor på de nya formuleringarna i kursplanerna för varje enskilt ämne. Förändringarna i texterna var inte alltid så lätta att identifiera men efter att granskat dem noga är vi alla försiktigt positiva. Förhoppningsvis ska de nya kursplanerna underlätta för elever där språket kan sätta käppar i hjulen. Det vore roligt om någon av våra medlemmar som i höst kommer arbeta med implementering av de nya kursplanerna skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter i en artikel. Ett öra mot den omedelbara verkligheten är så värdefullt. Hör av er till Marika så kan hon vägleda vidare!
Inför semestern beskrevs i sommarhälsningen vad SITS som förening arbetar för och vad vi erbjuder våra medlemmar. Något som legat och malt i mitt huvud under semestern är vikten av marknadsföring. Att det inte gör sig självt hur bra produkten än är. Vi som planerar innehåll och föreläsare för SITS kongresserna är alla, på olika sätt, experter inom tal, språk och kommunikation. Vi söker hela tiden nya, intressanta och kvalitativa föreläsare inom området och kan ofta ta fram ett kongressprogram som innehållsmässigt är lite utöver det vanliga. Priset för kongressen täcker i princip utgifterna, vilket också är tanken då vi inte är ett vinstdrivande företag och allt arbete sker helt ideellt.
Vi är däremot inte superskickliga på marknadsföring. Det innebär att programmet kan vara hur bra som helst och kongressen den mest prisvärda i hela Sverige utan att vi når ut på det sätt vi skulle kunna göra. Vi har som sagt fått in många anmälningar men fortfarande finns plats för åtminstone ett fyrtiotal till. Om ni vet hur vi kan bli bättre på att nå ut är ni varmt välkomna att höra av er och under tiden så är vi djupt tacksamma om ni vill hjälpa oss att sprida information om vår kommande kongress den 14 oktober. Tack på förhand!
Med det vill jag passa på att önska alla en skön sensommartid!
Annelie Westlund